MONITOR live 2

Kritikai platform és nyitott műhely a kortárs roma művészet és kultúra művészetelméleti, kultúrpolitikai és szociokulturális kérdéseiről


Helyszín: Kesztyűgyár Közösségi Ház, 1084 Budapest, Mátyás tér 15.
Időpont: 2014. június 3-6.

Koordinátorok:
Balázs Anna, Horváth Balázs, Menesi Luca, Varga Krisztina – a Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet alapszakának diplomázó hallgatói

Konzulens: Kékesi Zoltán


A MONITOR – kritikai platform és nyitott műhely a Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet szakos, harmadéves hallgatói csoportjának kezdeményezése, amely a kortárs roma művészet és kultúra művészetelméleti, kultúrpolitikai és szociokulturális kérdéseit vizsgálja. A MONITOR célja egy olyan civil és kulturális platform kialakítása, ahol a különböző szakterületek képviselői, az érintett és érdeklődő személyekkel közösen alakíthatnak ki releváns válaszokat, megoldásokat, alternatívákat. Az elmúlt egy év során a csoport több eseményt is szervezett a témában, illetve részt vett hasonló kezdeményezésekben. A projektek során a MONITOR a téma mellett a részvétel alapú kurátori gyakorlat lehetőségeit is kutatja, illetve használja.

MONITOR live 2 címen ez év júniusában háromnapos eseményt szervezünk, amelynek fókuszában a magyarországi cigányság történetei, történelme, valamint (ön)reprezentációja áll. Kiindulópontja egy 2004-ben Terestyéni Tamás által publikált kutatás, amelyet a MONITOR aktualizált, és a közelmúltban az eredeti alapján újra elvégzett. A kutatás során azt vizsgáltuk, hogy a 2013/14-es Nemzeti alaptanterv (NAT) hivatalos tankönyvjegyzékében meghatározott tankönyvek által kanonizált történelmi narratíva hogyan jeleníti meg a cigányságot, hogyan mutatja be a több száz éves együttélésünk történetét. A kutatás arra tesz kísérletet, hogy feltérképezze, hogyan reprezentálódik a magyarországi roma közösség a történelem, az állampolgári ismeretek, az ember- és társadalomismeret, valamint az etika tankönyvekben: milyen terjedelemben, retorikában és kontextusban utalnak az ország legnagyobb kisebbségére.

Mind a kutatást, mind a hozzá kapcsolódó esemény szervezését az az alapállítás motiválja, mint amelyik már a korábbi, 2004-es vizsgálatot is: „Az előítéletek oszlatása – a valamennyi pedagógustól elvárható mintaadó magatartáson túl – elsősorban a történelemtanításnak (mint történelmi tényekkel, érvekkel és példákkal dolgozó tudományos diszciplínák képviselőjének) szab meg feladatokat. Az etnikai sztereotípiák zömében történelmi téveszméken, illetve felületes történelemtudáson, a tények szabad kezelésén, sőt néha egyenesen valóságtalanságokon nyugszanak… E sztereotípiák ellen csakis a történelmi tények elfogulatlan »tálalásával« lehet felvenni a küzdelmet, amely honnan máshonnan számíthatna érvkészletre, mint a társadalmi folyamatok múltját tárgyaló történelem tantárgytól.” (Hegedűs Sándor: Cigányok a történelemkönyvekben. Lungo Drom, 2002. augusztus–szeptember.) Az újra elvégzett és aktualizált kutatással arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az elmúlt 10 év során az előítéletek oszlatását, az együttélés normáinak és a multikulturalizmus értékeinek átadását segítő elfogulatlan és valós tényeken alapuló történelem- és társadalomismereti oktatás nem sokban változott.

A MONITOR live 2 projekt alatt különböző programok szerveződnek, amelyek célja, hogy minél több szempont szerint megvizsgálják a felvetett problémát. Az esemény végpontja egy nyitott fórum lesz, ahol meghívott szakértőkkel (oktatáspolitikus, történész, pedagógus, roma értelmiségi, egyetemi hallgató) és a jelenlévő érdeklődőkkel, résztvevőkkel közösen igyekszünk kialakítani egy mindenki számára elfogadható alapminimumot az oktatásban használt tankönyveket illetően a megelőző napok, valamint a kutatás tapasztalatai alapján. A fórum és az esemény célja, hogy olyan platformot hozzon létre, ahol a felvetett problémáról minél szélesebb körben és minél több szempont alapján lehet érdemi beszélgetést folytatni. Mindemellett célunk, hogy a tankönyvek kapcsán felmerült problémákra, az elvárható alapminimumokra és a beszélgetések során kialakult javaslatokra felhívjuk a nyilvánosság, valamint az újonnan készülő kísérleti tankönyvek megrendelőinek, szerkesztőinek, íróinak a figyelmét.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s